Recent

Archieven

Onderwerpen


« | Main | »

Münster

By Poll | September 13, 2011

Kolen, ijzererts, zand, grind, het komt met scheepsladingen voorbij. Rollen staaldraad en containers vol halffabrikaten gaan de andere kant op. En de afvalprodukten van onze maatschappij: schroot, houtsnippers en bouwafval. Het Mittellandkanaal wordt druk bevaren. We zien veel Poolse vrachtschepen, wat Tsjechen, uiteraard Duitsers en Nederlanders en een enkele Fransman. Tegenwoordig hebben de schippers ook een auto op hun dek geparkeerd. En zoals dat gaat: we zien schepen met twee auto’s en zelfs een met drie auto’s op zijn dek. De schippers beginnen een parkeergarage. Of zouden ze een handeltje in auto’s hebben?

De heuvels aan bakboord komen steeds dichterbij, terwijl aan stuurboord maisvelden, braakliggende akkers en weilanden elkaar afwisselen. We overnachten weer aan het kanaal, dit keer bij de afgang van het steekkanaal naar Osnabrück. We doen een wandelingetje langs het kanaal, maar veel valt er niet te beleven. Tijd voor een goed boek en vroeg naar bed.

De volgende ochtend gaat het naar Münster, ook al weer zo’n oude stad. Halverwege deze tocht komen we bij het begin van het Mittellandkanaal, daar waar het uitmondt in het Dortmund-Emskanaal. Dat laatste kanaal brengt ons via een sluis in Münster. Bij die laatste sluis slaat Murphy toch weer toe. We moeten een half uur wachten op een binnenschipper achter ons. Als we willen aanleggen komt het boeisel onder de stalen damwand terecht en met een klap zijn we weer wat verf kwijt. Verder geen schade, maar toch wat geschrokken. Bij het sluizen komen we er zonder kleerscheuren vanaf, maar ook dat scheelde maar een haartje. We stijgen namelijk zes meter en boven de laatste meters hangt achter in de sluis een dwarsligger, een soort stootbuffer voor schepen die van de andere kant invaren. Onze mast gaat er op vijf centimeter voor langs.

Drie kilometer verderop varen we de haven van Münster in. Die is vrijwel leeg. We besluiten net achter de terassen te gaan liggen. Dat blijkt wel voor een sportschool te zijn, waar ‘s avonds na het werk de lokale bevolking even aan de fitnesstoestellen komt hangen. Het is warm, de ramen staan open en we mogen meegenieten van een sergeant-majoor, die onder opzwepende muziek de sporters luid schreeuwend aanmoedigt. Dat schreeuwen moet wel, want anders komt ze niet boven de noodherrie uit. Het duurt gelukkig niet lang. De tweede lading van die avond zit gewoon met de iPod op naar de TV te kijken, terwijl ze zwetend de toestellen proberen te vermalen.

Münster is alweer zo’n oude stad. Ook hier hebben ze een paar jaar geleden hun 1200-jarig besteen gevierd. En de verchristelijking heeft hier al vroeg toegeslagen, want het bisdom heeft ook al zijn 1200-jarig bestaan gevierd. Dat ze hier rijk en kerks zijn kun je al aan de waterkaart zien. Op zo’n kaart staan vaak de kerktorens als bakens ingetekend. In het kleine deel van Münster, dat op onze kaart staat tellen we 24 kerktorens. Vierentwintig! Geen idee hoe ze die kerken vol krijgen. Mooi zijn ze wel. De meesten zijn gerestaureerd, want van de binnenstad lag na de tweede wereldoorlog 90 procent in puin. Bij de domkerk zagen we foto’s van de verwoesting. Je zou zeggen, dat komt niet meer goed, maar ze hebben het prachtig hersteld. Waar het geld vandaan gekomen is weten we niet.

Münster is een universiteitsstad, bisdom, industriestad, havenstad en toeristenstad. Het bruist van het leven. De haven, waar we in liggen en die als handelshaven niet meer in gebruik is, is aan een kant helemaal voorzien van nieuwbouw á la IJburg of het Java-eiland. Stijlvolle kantoor- en winkelpanden met op de begane grond allemaal café’s en restaurants met grote terrassen. Het is levendig en druk, een mooi plekje om te liggen.

De binnenstad is in stijl herbouwd en absoluut de moeite waard om te bekijken. Hoogtepunten zijn de kerken en het raadshuis, met de zaal, waar in 1648 de vrede van Münster werd getekend. De vrede, waarmee de tachtigjarige en de dertigjarige oorlog eindigde en waarbij Nederland onafhankelijk werd van Spanje. We zitten midden in onze eigen historie.

Topics: Duitsland, Onderweg | Comments Off on Münster

Comments are closed.