« Monnickendam | Main | Mooi verfweer »
De trip naar Zweden in cijfers
By Poll | September 26, 2011
Voor diegenen die van cijfers houden of voor mensen die ook eens zo’n trip willen maken hebben we de reis in cijfers samengevat.
De reis in cijfers
We zijn vier maanden onderweg geweest, om precies te zijn 122 dagen. In die tijd hebben we 1836 nautical miles ofwel 3414 kilometer afgelegd, waarvoor we 336 motoruren nodig hadden. Dat brengt ons op een gemiddelde snelheid van 5.4 knopen (10.1 km/uur). Van de 122 dagen hebben we 77 dagen werkelijk gevaren en 45 dagen stil gelegen. Dat betekent dat we per vaardag gemiddeld 4.3 uur gevaren hebben, waarin we dan 23.5 NM (43.8 km) hebben afgelegd. Dat is een aardig gemiddelde, maar de spreiding is groot, de langste dag was 15 uur (Sönderborg-Travemünde, 96 NM), de kortste drie kwartier (Lagnöströmmen-Djursö, 3 NM).
Verbruik
In 336 uur hebben we bijna 3000 liter diesel verbruikt. Het overgrote deel daarvan voor de motoren en een klein deel voor de generator en de verwarming, die we af en toe aan gehad hebben. Dat brengt ons op een gemiddeld verbruik van 8.5 liter/uur of 1,5 liter/NM (0,83 liter/km). Geen verbruik waar je met een auto trots op zou zijn. De prijs van de diesel varieerde van 1 euro/liter op Helgoland tot 1,65 euro/liter in Valdemarsvik (overigens de goedkoopste die we in Zweden hebben gezien). Daarnaast hebben we nog de oliefilters en de olie gewisseld (13 liter/motor).
Naar de Oostzee
Om op de Oostzee te komen hebben we een alternatieve route gevolgd via de Drentsche Hoofdvaart, Groningen en Delfzijl naar Norderney. Vervolgens naar Helgoland en dan via de rivier de Eider en het laatste deel van het Kieler kanaal naar Holtenau aan de Kieler Förde. Dat heeft 10 dagen geduurd, waarin we 320 NM hebben afgelegd in 57 uur (5.6 knopen, 10.4 km/uur). Naar Ystad, de eerste haven in Zweden hadden we daarna nog 5 dagen nodig.
In Zweden
We zijn 76 dagen (2.5 maand) in Zweden geweest, waarbij we van Ystad naar Göteborg zijn gevaren, eerst langs de oostkust omhoog en vervolgens dwars door Zweden door het Götakanaal en het Trollhättekanaal. Over dat laatste stuk door de kanalen hebben we 34 dagen gedaan.
Terug door de duitse kanalen
Voor de terugweg hebben we gekozen voor de duitse kanalen. Vanaf Lübeck kun je naar de Rijn varen via achtereenvolgens het Elbe-Lübeckkanal, het Elbe-Seitenkanal, het Mittellandkanal, het Ems-Dortmundkanal en het Wesel-Dattelnkanal. Daarvoor hebben we 14 dagen nodig gehad, waarin we 322 NM (598 km) hebben afgelegd.
Sluizen en bruggen
We hebben meer dan 100 sluizen gehad, het aantal bruggen hebben we niet geteld. De meest bijzondere sluizen waren de sluistrappen in het Götakanaal en het Hebewerk bij Lüneburg in het Elbe-Seitenkanaal. Sluizen zijn een noodzakelijk kwaad in kanalen, maar niet noodzakelijkerwijs een prettige ervaring. In het Götakanaal staan de sluiswachters -meest jonge mensen waarvoor dit een vakantiebaan is- je voortdurend met raad en daad terzijde. Ze zijn ook erg aardig. In Duitsland zie je nooit een sluiswachter, die verbergen zich in grote sluisgebouwen en doen alles via camera’s. Als we de mast strijken kunnen we onder bruggen van 4 meter door, waardoor niet alle bruggen voor ons open hoeven. De bruggen in het Götakanaal moeten vrijwel allemaal open. In de duitse kanalen die we gedaan hebben liggen alleen maar vaste bruggen met een minimale doorvaarthoogte van 4.25 meter.
Wat heeft het gekost
Wat kost nou zo’n reis? Dat hebben we ons ook afgevraagd. Het antwoord is niet zo eenvoudig te geven. Wat reken je allemaal mee? Als je bijvoorbeeld normaal alleen een verzekering hebt voor het nederlandse vaargebied zal je de verzekering voor vier maanden moeten uitbreiden. En als je veel ankert kun je aardig besparen op de kosten van jachthavens. Dat loopt namelijk snel uit de hand, vooral in Denemarken en rond de grote steden als Stockholm en Göteborg. De westkust van Zweden is sowieso veel duurder dan de Oostkust. Een paar posten zijn wel duidelijk.
We hebben 3000 liter diesel verbruikt, 30 liter olie, twee oliefilters, twee impellers en vier brandstoffilters. Omdat we het motoronderhoud zelf doen waren er geen kosten voor monteurs.
Jachthavens rekenen prijzen variërend van 7 tot 37 euro per nacht, met vaak nog een toeslag voor elektragebruik. Water was op de meeste plaatsen gratis; waar er voor betaald moest worden was dat meestal 50 eurocent per 100 liter. De sluizen in de Eider en het Kielerkanaal waren in totaal 42 euro. Het Götakanaal kostte 830 euro, waarbij alle jachthavens in het kanaal gratis zijn, inclusief elektra als dat er is. Het Trollhättekanaal kostte nog eens bijna 100 euro. De kanalen vanaf Lübeck waren gratis, althans, je hoeft niet te betalen. Het duitse motorbootverbond en het duitse zeilverbond betalen jaarlijks in een keer voor alle pleziervaart op de duitse kanalen (met uitzondering van het Kielerkanaal). De overige kosten (restaurants, kroegen, disco’s, musea, pretparken, huurauto’s, openbaar vervoer en ijsjes-erg lekker in Zweden) heb je zelf in de hand.
Rapportcijfers
De reis in cijfers, wat zegt dat nou? Laten we de landen dan ook maar een rapportcijfer geven. Het Nederlandse stuk krijgt een 8, Denemarken een heel klein zesje, Zweden een 9+ en Duitsland een 7.
Topics: Denemarken, Duitsland, Nederland, Onderweg, Zweden | Comments Off on De trip naar Zweden in cijfers
Comments are closed.