Recent

Archieven

Onderwerpen


« | Main | »

Ankeren tussen de scheren: Solberganäset

By Poll | June 22, 2011

Een mijltje of vijftien ten noorden van Kalmar kunnen we tussen de scheren gaan varen. Gelukkig heeft iemand de dieptes al gepeild en de bevaarbare route van rode en groene tonnen voorzien. We hoeven dus alleen maar goed op te letten en de tonnen aan de juiste kant te passeren. Dat betekent zelfs op een gegeven moment slalom varen in een nauwe doorgang. De scheren beschermen ons tegen de golfslag op de Kalmarsund, we varen over heel kalm water. Hier en daar staan wat huisjes op de eilandjes, de meeste zijn onbewoond. Een enkel eiland is in bezit genomen door aalscholvers en reigers. Ze zitten in de dennebomen, die daardoor helemaal kaal zijn geworden. We spreken later de schipper van de Hestia, die ons vertelde, dat er veel meer van dat soort eilandjes zijn, kaalgescheten door de aalscholvers. We passeren een stinkende papierfabriek, waar grote schepen boomstammetjes afleveren om tot pulp vermalen te worden. Gelukkig hoeven we hier niet in de buurt te ankeren.

Het plaatsje Påskallavik ziet er aardig uit vanuit de verte, maar we besluiten toch door te varen, we willen wel weer eens voor anker op een rustig plekje. Na een enerverende invaart van een onbebakende baai verkennen we eerst de mogelijkheid om met een achteranker en lijn aan de wal te gaan liggen. Uiteindelijk kiezen we er toch voor om achter ons gewone anker te gaan liggen, midden in het baaitje. We worden omringd door bos, gemengd naald en loofbos. Het houdt de meeste wind tegen. Er zijn geen andere mensen, er liggen geen huisjes in zicht, we zijn helemaal alleen. We genieten van de rust. Er drijft een plastic lokeend langs de kant, er zitten wat meeuwen, een reiger en twee zwanen. Verder is het stil.

Tijd om een nieuw opgedoken probleem te onderzoeken. De dynamo van de stuurboordmotor stond de laatste dagen wel erg hard te trillen. Nadere inspectie toonde een gescheurde dynamosteun aan. Na het losnemen van de dynamo en de dynamosteun bleek de steun op twee plaatsen gebroken en de verstelboog ook nog eens op een plaats. helemaal nieuw was het niet, de dynamosteun bleek al eens eerder gelast. En dan is het toch handig, dat je een lasapparaat aan boord hebt. Het blijft amateur laswerk, maar we kunnen wel verder varen. Zonder dynamo op de motor past namelijk de v-snaar niet. Dan loopt de waterpomp niet, de motor raakt oververhit en dan is het leed echt niet meer te overzien.

Topics: Zonder onderwerp | Comments Off on Ankeren tussen de scheren: Solberganäset

Comments are closed.