Recent

Archieven

Onderwerpen


« | Main | »

Stekkers en andere ellende

By Poll | March 29, 2011

Bij de keuring was het al duidelijk: de marifoon werkt niet goed. Ook de FM-radio deed het niet naar behoren. Zoeken naar de oorzaak leverde in eerste instantie geen resultaat op. Maar bij het loshalen van het paneel waar de kabelboom naar de mast achter verborgen zit werd het probleem plots zichtbaar. De stekkerverbindingen van zowel de marifoon- als de FM-antenne waren niet goed gemonteerd. En zonder goede antenne werkt een radio niet zo goed. Na het opnieuw -en nu correct- monteren van de stekkers was het probleem over.

Een ander probleem is de bekabeling in de verdeelkast onder het instrumentenpaneel. Het instrumentenpaneel, de bekabeling en de electra zijn enkele jaren geleden allemaal vernieuwd. Dat is door professionals gedaan, maar niet erg professioneel. Er zijn mooie aansluitlijsten gebruikt, alles is genummerd en daarmee goed terug te vinden. Maar de kabelgoten zijn veel te vol gepropt. Daardoor is het vrijwel onmogelijk iets te veranderen. En dat is toch wel nodig. We hebben de Shipmate RS5500 GPS er uit gesloopt en inmiddels via Marktplaats verkocht. Daarvoor in de plaats komt de AIS transponder met ingebouwde GPS.

En nu blijkt een ander probleempje, overigens geen installatiefout. De Furuno radar en kaartplotter heeft geen mogelijkheid voor het aansluiten van een AIS-ontvanger. Ten tijde van het ontwerpen van deze plotter stond AIS net op de tekentafel en de mogelijkheid voor AIS-weergave is helemaal niet meegenomen. En Furuno levert geen software update om hier iets aan te doen. Je koopt maar een nieuwe, zeggen ze bij Furuno. Dan ben je wel 3000 euro verder, dus dat is niet echt een optie. We gaan wel zoeken naar een goedkopere manier om AIS weer te geven.

Een ander grapje is de aansluiting van de marifoon op de GPS. De marifoon wil graag een GPS-signaal hebben voor de ingebouwde alarmfunctie (DSC genaamd). Krijgt hij dat niet, dan gaat hij janken. Een doordringend alarm, dat je niet uit kunt zetten, hoogstens voor enkele tientallen seconden onderdrukken. Dat GPS-signaal komt van een Furuno GPS via de plotter. Die plotter moet dus perse aan staan, alleen maar om de marifoon stil te houden. Dat gaan we veranderen, zodanig dat de GPS van de AIS-transponder het signaal gaat leveren voor de marifoon. Dat is heel wat energievriendelijker.

En dan was er nog de niet functionerende VDO motorurenteller. Die hebben we er maar eens uit gehaald, opengemaakt en getest. Gelukkig is het een oud klokje, waar nog oude technologie in zit. De basis is een magnetische slinger, in beweging gebracht door een spoeltje van een oscillerende transistor. Die transistor bleek stuk, waardoor het klokje stil stond. Na het vervangen van de transistor werkte het klokje weer, met een beetje aanpassen van de instelweerstanden. Dat kan dus ook weer van de klussenlijst geschrapt.

Met de kussens gaat het heel goed. De vier zitkussens van de salonbank zijn nu ook af. Nu nog de rugkussens. Het is nog steeds een grote zooi aan boord, maar langzamerhand komt er een beetje structuur in.

Topics: Boot, Zonder onderwerp | Comments Off on Stekkers en andere ellende

Comments are closed.