Recent

Archieven

Onderwerpen

« | Main | »

Dag 23 Vermoeid

By Poll | December 15, 2008

We zijn al 23 dagen op zee. Alleen maar water om je heen met soms een bootje of ‘s nachts een lichtje. Meestal helemaal alleen met de vliegende vissen en wat vogels. Sinds Las Palmas ook geen dolfijnen meer gezien. De vermoeidheid begint toe te slaan. Gisternacht ben ik tijdens de wacht even in slaap gevallen en vannacht Kyra ook. We slapen maximaal drie uur aan een stuk en dan moeten we weer op wacht. In totaal slapen we 6 tot 7 uur per dag, verspreid over kleine stukken. Als er ‘s nachts iets moet gebeuren, een zeil wisselen of zo, proberen we dat uit te stellen tot de wachtwissel, maar dat lukt lang niet altijd. En dat beperkt je slaap nog meer. Overdag wordt het langzaam te warm om nog te kunnen slapen. Het is nu (om 9 uur ‘s ochtends) al 27 graden binnen. Gisteren hebben we er eerst nog een leuk vaartje in gehad met het vangen van wat buien, maar al gauw waren de buien op en voeren we nog maar 3 knopen op de grote gennaker. De voorspellingen waren dat het de hele dag zo zou blijven. Gelukkig kloppen die niet en vanaf een uur of vier trok de wind weer wat aan. Zo veel dat om 9 uur ‘s avonds de grote gennaker er weer af moest en we verder zijn gegaan op de genua. Intussen was de grote gennaker nog een paar keer om de voorstag gedraaid bij weinig wind en veel deining en rollen van de boot. Rondjes varend op de motor hebben we dat weer goed gekregen. We voeren op dat moment de gennaker als spinnaker op een spinnakerboom. Voordeel is dat je meer voor de wind kunt varen, nadeel dat het zeil meer ruimte heeft om rond de voorstag te draaien. Vannacht konden we het toplicht van Joost nog zien, vanochtend is hij uit het zicht verdwenen. We zullen hem straks nog even oproepen op de marifoon. Het brooddeeg staat te rijzen, we rollen lekker op de genua en we hebben nog maar 350 mijl te gaan!