Recent

Archieven

Onderwerpen

« | Main | »

Dag 18 Passaatwinden

By Poll | December 10, 2008

Eindelijk gewone passaatwinden. 15 to 20 knopen wind uit het oostnoordoosten. De zee is wat onrustig en met alleen de genua rollen we er lustig op los. Maar we schieten wel lekker op zo. Het blijft wel opletten. Gisteren zagen we een klein buitje aankomen, we verwachtten er niet veel van. De grote gennaker stond op en met 12 tot 15 knopen wind werden we rustig voortgeblazen. Maar voor het buitje zat een geniepige windversnelling tot meer dan 22 knopen. De boot loefde meteen op, de autopilot kon het niet meer volgen en voor we het wisten hing het gangboord onder water. Een broach dus. Terugsturen lukte niet meer, de tacklijn los dus maar. Daarmee was de boot weer onder controle, maar nu hadden we een wild flapperende gennaker met een losse tacklijn, die er als een zweep aanhing. Gelukkig verdween de tacklijn even later in de golven en konden we de gennaker zonder problemen snufferen en laten zakken. Een snuffer is een lange hoes, die over de gennaker schuift en waarmee je het zeil kunt ontplooien als het al gehesen is en omgekeerd, invouwen terwijl het nog aan de mast hangt. Veel makkelijker dan proberen 100 m2 doek aan boord te krijgen. Het vereist alleen de aanwezigheid van iemand op het voordek en dat is niet altijd even makkelijk op een rollend en stampend schip. In ieder geval bleek de gennaker niet beschadigd. We hebben de kleine gennaker gehesen en die een uurtje later vervangen door de genua, zo hard woei het inmiddels. De hele nacht hebben we zo doorgevaren en nu nog steeds. We hebben 18-20 knopen wind en 2 meter hoge deining met lastige golven. Nou ja, nog maar een flinke week en dan zijn we er.